Sekret sukcesu Windowsa

Światowym liderem na rynku systemów operacyjnych niezmiennie od lat pozostaje Windows. Można by na ten temat pisać opasłe książki i publikować prace socjologiczne, ale takie właśnie są fakty. Sukces Windowsa jest imponujący tym bardziej, że jest to system komercyjny, za który należy płacić. Pomimo tego ludzie wybierają go, choć jest również całkiem darmowa konkurencja, o której za moment.

Okna nie byłyby tak mocne, gdyby nie model dystrybucji. Aktualnie Windows jest instalowany na większości komputerów sprzedawanych razem z systemem. Oznacza to, że trzeba za nie więcej zapłacić, ponieważ cena sprzętu uwzględnia koszt zakupu licencji na użytkowanie systemu. Nie wydaje się jednak, aby stanowiło to dla konsumentów problem.

Wybierają Windowsa, bo się do niego przyzwyczaili. System ten jest wszechobecny w domach, w firmach, w szkołach, w kafejkach internetowych. Intuicyjna obsługa, przez złośliwych nazywana wręcz „idiotoodpornością” przysparza produktowi Microsoftu wielkiego grona zwolenników. Na ile jest to wybór świadomy, a na ile podyktowany marketingiem i monopolistycznymi praktykami – to już inna sprawa.